Jakie znaczenie ma wybór mebli do szkoły?

Statystyki czasu spędzanego przez uczniów w szkole: analiza godzin lekcyjnych i aktywności fizycznej w Polsce.
Podziel się swoją opinią
Reklama

Uczniowie szkół podstawowych w Polsce spędzają tygodniowo od 20 do 32 godzin na lekcjach, z czego wychowanie fizyczne stanowi góra cztery godziny. To oznacza, że statystycznie przy biurkach spędzają od 16 do 28 godzin w tygodniu, czyli czasem ponad całą dobę!

To bardzo dużo czasu. W związku z tym, odpowiedni dobór mebli stanowi podstawę, aby prawidłowo kształtować postawę ciała uczniów już od najmłodszych lat.

Ministerstwo Edukacji i Nauki wymaga od szkół, aby stosowały przyjęte w Polsce normy, które określają wysokość szkolnych blatów oraz siedzisk względem wzrostu ucznia. To jeden z elementów profilaktyki, dzięki któremu w prosty sposób można zapobiegać skutkom długotrwałego narażenia na złą podstawę.

Normy MEiN wyglądają następująco:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Wysokość blatu: 40 cm / wysokość siedziska: 21 cm / wzrost ucznia: 80-95 cm / kolor oznaczenia: biały
  • 46 cm / 26 cm / 93-116 cm / pomarańczowy
  • 53 cm / 31 cm / 108-121 cm / fioletowy
  • 59 cm / 35 cm / 119-142 cm / żółty
  • 64 cm / 38 cm / 133-159 cm / czerwony
  • 71 cm / 43 cm / 146-177 cm / zielony
  • 76 cm / 46 cm / 159-188 cm / niebieski
  • 82 cm / 51 cm / 174-207 cm / brązowy

Do każdego kompletu mebli przyporządkowano odpowiedni kolor, aby ułatwić wybór. Wystarczy, że uczeń zna swój wzrost i może wybrać krzesło oraz ławkę oznaczoną kropką we właściwym kolorze. Warto na ścianie w każdej klasie powiesić odpowiednią miarkę do mierzenia wzrostu, a także powyższą tabelę.

Inspekcja wykryła karygodne błędy w szkołach

Według Państwowej Inspekcji Sanitarnej aż aż dwa miliony dzieci w całej Polsce ma wady postawy, które wynikają z faktu, że większość czasu spędzają w pozycji siedzącej w szkole, w domu, przed telewizorem lub przed komputerem.

Przeprowadzona niedawno kontrola wykazała, że wielu uczniów siedzi na niewygodnych, szkodliwych dla zdrowia, nieestetycznych krzesłach i przy wadliwie zaprojektowanych ławkach. Najczęstsze braki, jakie wskazała Państwowa Inspekcja Sanitarna, to brak oznakowań, usadzenie dzieci przy nieprzystosowanych do wzrostu siedziskach oraz balatach, a także brak informowania uczniów o konieczności doboru zalecanego zestawu mebli.

To zaniedbania, które prowadzą do powstawania nowych i pogłębiania dotychczasowych wad postawy uczniów. Aby temu zapobiegać, wystarczą dwa kroki. Pierwszy – odpowiednia edukacja. Drugi – odpowiednie meble.

Opracowanie tekstu przy współpracy z firmą Supellex – producentem mebli szkolnych.

Reklama
Podziel się swoją opinią


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *